måndag 7 maj 2012

Det är illa med illativ - finskaundervisning

Glöm mitt förra inlägg, egentligen. Det jag ville ha sagt är att det är illa med finskaundervisningen i grundskolan, eller?

Från det jag gick i trean i lågstadiet, dvs från att jag var nio år gammal, har jag nästan endast lärt mig finsk grammatik under finskaundervisningen. Ord - javisst, men det har varit knapphändigt. Grammatik - Det ska ungarna lära sig vid tidig ålder!

Det är illativ, allativ och possivt (eller passivt?) suffiix, och jag undrar, blir finskspråkiga elever också bomarderade med alla dessa grammatikformer? Måste dom också lära sig att det är illa med illativ eftersom det kan vara (och nu ska jag se om jag kommer ihåg rätt): vokalförlängning+n, -seen och ett till som jag inte kommer ihåg.

Jag kommer ihåg att när jag började lära mig finska var orden det viktigaste: Minä, sinä, hän, pallo, talo, kissa, koira, auto, pyörä... Men ju mer det blev om grammatik, desto mer ville jag veta varför ett ord blev som det blev efter att det hade böjts. Varför blev talo - talon och varför blev det sen talossa om man är i huset? Nu vet jag vad ändelsen -ssa betyder, men alla andra då?

Förklara inte med en massa grammatik! Förklara så att man förstår!

 Igen ett PS: Grammatik är bra, men ordförråd är bättre än grammatik. Om man inte har ett ordförråd kan man inte heller lära sig ett annat språk.Först ord - sen grammatik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar