onsdag 2 maj 2012

Medicin och värk.

Jag gillar inte sjukhus.

För den delen gillar jag inte heller att äta piller. Så långt som möjligt försöker jag att inte mumsa piller. Nu när jag bröt revbenet blev jag tvungen att äta piller, eller tvungen och tvungen, om jag inte åt dem hade jag sataniskt ont. Akutläkaren ordinerade burana 600 och panacod. De första dagarna tog jag i genomsnitt tre buranan och två panacod. Problemet var att jag började må dåligt och blev trött. Minskade panacoden till en om dagen och mådde relativt bättre, men ontet förvärrades. Panacod är en förrädisk medicin. Nu har jag helt och hållet sluta äta panacod och tar endast burana de dagar jag har ont i revbenen och mår betydligt bättre (ontet förändras hela tiden, beroende på hur jag har sovit).

En parentes om piller: Jag tar en vanlig huvudvärkstablett först när värken (oftast i huvudet) blir för mycket. Då, när jag inte mer orkar öppna ögonen, först tar jag ett piller. Jag tycker helt enkelt inte om piller och anser att människor har blivit för "beroende" av dom, inte beroende i ordets sanna mening, utan beroende på så sätt att om man har nån liten, liten krämpa måste man ta ett piller.

Efter att veckan sjukledigt som akutläkaren hade skrivit ut begav jag mig till den "vanliga" läkaren för att få mera sjukledigt. Hade ännu helvetiskt ont och visste att jag inte klarade av att jobba (när man just och just kan röra på sig, sätta sig ner eller ännu värre lägga sig ner kan man inte heller jobba). Hon skickade mig igen på röntgen, knackade igen på revbenen och tog igen blodtryck. Samma resultat: Kylkiluun murtuma.

Men, hon gjorde en sak som inte akutläkaren gjorde, nämligen att skicka mig på en massa blodprover för att ta reda på varför jag ens kan hosta sönder revbenen. I första blodproven testades benskörhet, kalciumbrist, D-vitaminbrist och nånting annat som jag har glömt bort. Allting negativt. Det jag kommer ihåg är att jag var ganska vinglig på benen när jag kom därifrån.... Andra blodprovet, som jag tog för några veckor sen, var för celiaki. Resultatet får jag veta imorgon. Men av det jag har läst på the interwebs så är det ganska säkert att jag har det; benskörhet, uppblåst mage, problem med magen (ni vet vad jag menar), illamående, nedstämdhet, trötthet, ledvärk....

Det enda jag vill få i det här skedet är en diagnos, om inte celiaki, så nånting så att jag vet vad som är fel med min kropp, för nåt är det som inte stämmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar