fredag 26 oktober 2012

Nattuggla

Jag är en sann nattuggla. Jag gör hellre skolarbeten (eller andra saker) på natten än på dagen. På något sätt har jag mera kreativitet på natten. Just denna natt funkar det ypperligt eftersom jag har föreläsningsfri vecka och behöver inte stiga upp när väckarklockan ringer imorgon. Det är dock värre när man måste stiga upp relativt tidigt följande dag. Visst blir det nätter då jag har föreläsningar följande dag som jag sitter uppe ganska länge, med den följden att jag är dödstrött när väckarklockan ringer. Men det brukar jag kompensera med en tupplur på eftermiddagen.

Läste någonstans att människor egentligen är gjorda för att sova i två omgångar, en gång på natten och en gång på dagen. Jag kan inte säga med säkerhet om detta stämmer. Men: kolla på spanjorerna som tar siesta - det funkar för dom, varför skulle det inte funka för andra?! En annan sak som jag läste någonstans var att det inte har stor betydelse om man sover sex timmar på natten och sedan sover ytterligare två timmar på dagen, man får ju ändå sin åttatimmars sömn. (Just nu är jag lite irriterad på mig själv att jag inte har sparat dessa "vetenskapliga" texter som referensmaterial).

Och till alla morgonmänniskor där ute: Javisst, ni kanske vaknar sex varje morgon. Men jag vill inte vakna då! Jag är morgontrött, ilsken och avig fast jag har gått och lagt mig vid 22-tiden och sovit mina skapliga åtta timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar