fredag 21 december 2012

Julfirande

Vill börja detta blogginlägg med två av mina favoritjulsånger.


Så.
Jag har en tredje favorit; Giv mig ej glans, ej guld ej prakt, men det finns ingen bra version av den på YouTube.

Jul ja. Jag har märkt att man med åren får sämre julfiilis. Just nu har jag ingen julfiilis alls fast jag lyssnar på julsånger, paketerat julklappar, julpyntat hemmet och druckit glögg.

Imorgon emigrerar jag till Houtskär för att fira jul. Det är där jag brukar få julfiilis, speciellt vid matbordet. För mig är julen julmat. Mammas julskinka är aldrig fel. Och potatislådan med "dåppå", då först är det jul. Att ta en bit julskinka, blanda den med lite potatislåda och mycket "dåppå"... Ojoj, det vattnas i munnen redan nu!

Julen i Houtskär är en höjdpunkt. Men för åren som går med Tapsa vill jag mer och mer spendera julen tillsammans med honom. Det är omöjligt för oss att vara på två ställen samtidigt: Houtskär och Åbo. Och tanken på att stanna i Åbo över julen är något jag ännu inte vill göra.

Det är nog sedan när vi har en egen liten familj som vi firar julen tillsammans. Var är säkert då också en stor fråga, men kanske växelvis Houtskär och Åbo?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar