lördag 19 januari 2013

Komplex

Länge och väl funderade jag om jag skulle skriva detta blogginlägg. Ingen vill ju påvisa deras brister någonstans. Men sedan tänkte jag att visst, det är väl bara att skriva och se vad som händer. Jag är ändå samma människa efter att detta publicerats. Så pass bra självförtoende har jag ändå.

Det jag ska skriva om är komplex. Kroppsliga sådana. Alla har det och det är alldeles naturligt. Många är de pojk- och flickvänner och nära kompisar som får höra på vad vi inte gillar hos oss själva. Med åren blir det (förhoppningsvis) bättre, men alltid finns där något som vi inte är nöjda med. 

Jag har 3 (4) komplex. Dessa är:

1. Min hårbotten. Jag har inte egentligen mjäll, utan min hårbotten i pannan är snustorr, och när den är torr skrapar jag, vilket leder till att det lossnar stora hudflisor. Det börjar blöda och slutligen får jag stora sårskorpor som kliar ännu värre och jag skrapar igen. En ond cirkel. Detta ser ju för jävligt ut, och jag vet om det. Har testat alla världens schampon, inpackningar och hårbottenskräm, men inget verkar funka. Och jag är ständigt rädd för att någon ska märka det. "Nejmen, usch, se hur mycket mjäll hon har" eller "hon måste ha skabb eller något".

2. Mina lår, eller egentligen mina prickiga lår. Jag har stora röda prickar på låren fast jag inte rakar låren. Ilskna saker som ibland kliar. Vill aldrig ha korta shorts eller kjol på sommaren och hatar att visa mig i bikini.

3. Min näsa i profil. Detta är kanske det komplexet som har följt med mig längst. Jag tycker att min näsa är för stor, iaf när man ser den i profil. Alltid när jag blir fotad försöker jag se rakt in i kameran. Egentligen är detta ett komplex som håller på att försvinna helt och hållet för att mitt tankesätt har blivit ett annat: Om de som umgås med mig bara går efter utseende kanske man ska hitta andra att umgås med. Personligheten är ändå det viktigaste i längden.

Och slutligen komplex nr. 4, den som är i parentes. Den är i parentes eftersom detta komplex endast är under vinterhalvåret. Jag har extremt torr hud i ansiktet. Hur mycket jag än smörjer in mig i all världens hudkräm är näsan, kinderna och hakan alldeles flagig efter några timmar. Jag har annars också torr hud i ansiktet, men inte lika torr som under vintern.

Sådär. Nu har jag delat med mig av mina komplex och det känns ganska skönt faktiskt. Antagligen finns det människor som har samma problem som jag har, isåfall skulle det vara skoj med tips på hur man t.ex. botar torr hårbotten. Dela med er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar