onsdag 24 april 2013

Nervositet

Jag blir så irriterad på mig själv! Varje gång jag ska hålla en presentation blir jag så nervös, händerna skakar och rösten blir lite instabil. T.ex. idag hade jag och en klasskompis en presentation om en undersökning vi gjort inom ämnet sociolingvistik. Undersökningen var intressant och båda hade klart för sig vad vi skulle presentera, dessutom är de vi skulle presentera vårt resultat till sådana som vi gått kursen med under hela våren, alltså inga främlingar direkt. Men när det var dags för presentationen blev jag så nervös! Luntpappren i min hand skakade som värsta jordbävningen och svetten kom krypande på ryggen. Orden kom inte i rätt ordning och det mesta blev flummigt. Som tur var var min klasskompis lugnet självt och gjorde så att presentationen ändå blev bra, och publiken brast ut i skratt flera gånger. Det märkliga är att när själva presentationsdelen var över, och det var dags för frågor försvann nervositeten. Då var det igen lugna gatan och chill.

Det är så underligt, för i samband med föreläsningar där det kommer upp diskussions- eller frågetillfällen har jag inget emot att ställa en fråga eller delta i en diskussion. Det är enbart när man måste stå själv (eller med någon annan) framför en grupp människor och babbla om något specifikt ämne som det blir svårt.

Det här "syndromet" upplevde jag kanske senast under högstadietiden, dvs. för ca 13 år sedan. I Lilla Hanken hade jag inga problem att ställa mig inför en publik och prata om det aktuella ämnet. Om jag minns rätt improviserade jag tom. en produktpresentation på plats och ställe som blev klart godkänd.

Varför är jag så nervös nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar