fredag 5 juli 2013

Om städning - när blir för mycket för mycket?

Snubblade över en tråd på ett forum som handlade om städning. Jag verkligen häpnade över vissa människors städvanor. Inte det att de aldrig städar, utan att de städar hela tiden! Några dammsuger varje dag, andra byter handduk direkt efter att de duschat en gång, och vissa byter disktrasa varje dag. Det var till och med en som bytte kläder på barnen direkt när de kom hem från skola/dagis och satte kläderna i tvättmaskinen, hon ville inte att de skulle gå omkring med kläder fulla av utomhusbakterier inomhus. Endel kunde inte ens besöka någon som hade husdjur eftersom deras hem hade för mycket djurhår. En stor grej var också det här med att bädda sängen.

Men när blir städhysterin för hysterisk? Hur hygieniskt är det egentligen att vara för hygienisk? Kroppen behöver vissa bakterier för att fungera. Om man är för noggrann och petig städar man ju bort dessa nödvändiga bakterier som gör att man förblir frisk. Inte undra på att fler och fler lider av någon allergi när ingen utsätts för de nödvändiga bakterierna och bacillerna som krävs för att vi ska kunna bygga upp ett skydd mot allergierna.

Jag började fundera på min egen städning också. Jag är ganska pedantisk, jag gillar att ha det snyggt runtomkring mig, men hur ofta byter jag egentligen handdukar eller disktrasa? Verkligen inte varje dag. Jag byter handduk när den jag använder börjar bli unken. Disktrasan likaså. Och aldrig att jag exakt vet hur många dagar eller veckor det går mellan varven. Jag försöker dammsuga och torka damm en gång i veckan, men ibland kan det gå längre. Vi bäddar nästan aldrig sängen heller, bara om vi ska få besök så att det ska se lite trevligt ut. Och det här med djurhår. Om man har djur finns det såklart hår av dem! Jag kan inte nitiskt gå efter dem med dammsugaren direkt de fäller lite hår, då skulle jag inte göra något annat. "If you don't want cat hair on your clothes, don't sit on the furniture" (om du inte vill ha katthår på kläderna, sitt inte på möblerna).

Lite dammråttor i hörnen skadar inte någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar