tisdag 3 september 2013

Filosofera om filosofi...



...kallas för metafilosofi. Nu visste ni det!
Två lektioner filosofi bakom mig och jag känner att jag är på rätt spår. Att välja biämne var ett svårt val. Inte ville jag studera litteraturvetenskap eller pedagogik, inte heller något annat språk. Det var min egenlärare som tipsade mig om filosofin, och så blev det. Har aldrig förut läst någon kurs i filosofi, så är på det sättet helt ny i ämnet. Dock har jag alltid varit intresserad. Kanske jag får en djupare insikt i mitt skrivande, och kanske jag får en djupare insikt i mig som person och om omvärlden. Väldigt filosofiskt. Flummigt är det ju naturligtvis. Såhär skriver min ena filosofilärare om kursen Introduktion till filosofin:

"Frågor som kommer att diskuteras är följande: Vad är det goda för människan? Vad kan vi veta? Vad är det mänskliga medvetandet, och hur är det relaterat till den mänskliga kroppen och yttervärlden? Vad är relationen mellan språk och tanke? Hur är tvärkulturell förståelse möjlig? Vad är filosofins uppgift i dagens värld? Behandlingen av frågorna knyts till närläsning av några klassiska filosofiska verk, men även ett antal nyskrivna texter tas upp till behandling."
Stora frågor som kan ha väldigt olika svar. Flummigt, som sagt, men jag tror att det passar mig perfekt!

----------------------
Imorgon är en ledig dag, då ska jag läsa lite Platon samt en text om språkhistoria. Kanske jag också börjar skriva på den ena filosofiuppgiften.

Aaaahh, skönt att vara tillbaka i "verkligheten"!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar