tisdag 5 november 2013

Spanien - och varför det är så jobbigt att resa via Sverige

Så, vi reste till Spanien för att ta lite höstmörkersemester och samtidigt träffa Tapsas föräldrar som för tillfället bor där. Detta var min första resa söderöver, men jag vet inte om jag var så rysligt nervös ändå. Mest stressad var jag över att flyga eftersom jag är flygrädd.

Nåja, det här är vår resa:
(Mera information och bilder finns under Tapsas föräldrars blogg, på engelska, http://andaluciaourway.blogspot.fi/)

Dag 1
Iväg mot Stockholm! Vi anländer till terminalen i god tid för att se att våra medpassagerare mest består av unga partypeople och öldrickande finnar (inget emot finnar, men kryssningsfolket brukar vara ett slag i sig). Den första lyxmåltiden intar vi på båten i form av skaldjur och fisk.

Dag 2
Häftigt uppvaknade av att det är party i hytten bredvid. Nåja, det är ändå dags att stiga upp, klockan är 5. Frukostbuffé på båten, ta tag i väskorna och stiga av. Framme i hamnen är det fram med turistkartan, vi måste hitta till centralstationen. Vi lokaliserar en väg och börjar vandra. Väl framme låser vi in de stora väskorna i boxar. 12 timmar tills planet lyfter, dags att utforska Stockholm! Efter sex timmar är vi färdiga, går på lunch. Sedan en fika hos mina familjebekanta och sedan iväg mot Arlanda.

Up, up and away! Jag gråter och skakar. Väl uppe är det ingen panik. Landningen är ännu värre. Min lilla förkylning gör sig påmind genom att spränga högra sidan av huvudet. En flygvärdinna kommer till undsättning och ger mig kaffemuggar med vått papper i att hålla för öronen. Det lättar. Väl framme i Malaga är jag helt döv på högra örat. Våra fantastiska värdar, herr och fru Tapio välkomnar oss på bästa sätt.

Dag 3
Vaknar upp i Torreblanca. Äntligen framme! Endast lite öronsus kvar. Men nu är det dags för nästa äventyr, vi ska upp i bergen! Bara att packa om lilla resväskan. Vi gör ett litet stopp vid stranden för att köpa solskydd i form av hattar, en solhatt åt mig och en lippis åt Tapsa. Sedan bär det av uppåt.
Såna fantastiska vyer och ett sådant landskap! Jag, och vi, kommer att säga så flera gånger under resans gång, men detta är första gången.

Resan tar oss till byn, eller den lillalilla staden Tolox. Uppåt, uppåt är hotellet vi ska bo på, och jag och Mrs. T klamrar oss fast vid det som går att klamra sig fast vid - sluttningen neråt är brant och det finns inga räcken att tala om. Väl framme vid hotellet kan vi pusta ut. En trevlig receptionist/hotellägerska möter oss och ger oss nycklarna till våra rum. Och vilket rum! Vilken utsikt!

Efter en lätt lunch for jag, Tapsa och Mr. T ännu längre uppåt.

Efter denna trapats var det dags för cava på hotellet samt middag. Middagen var utsökt och cavan likaså!
Denna kväll fick vi också njuta av spansk bastu - dvs en liten koppi med bilstereo och discoljus där värmen högst kunde ställas till 60 grader. Till och med jag, som inte är en bastubadare, tyckte det var ganska lamt. Vår värdinna på hotellet hade dock förvarnat oss, med tanke på att vi var finländare :P Nå, jacuzzin var desto bättre!

Dag 4
Vaknar upp i Tolox. Efter frukosten är det dags att bege oss vidare - mot Ronda! Vägen far först neråt (vilken lättnad) men sedan går den uppåt igen, och sluttningen neråt är allt brantare. Igen - fantastiska vyer över bergen! Väl framme i Ronda tar vi en paus och går omkring, tar en lunch och införskaffar en läderrock och en väska av utomordentligt välgjort läder.

Efter Ronda går färden neråt mot Marbella. I Marbella stannar vi ett tag för att kolla in lyxbåtar och snygga bilar.

Dag 5
Tillbaka i Torreblanca. Idag är en ledig dag utan några inplanerade aktiviteter, så jag och Tapsa beger oss mot stranden. Vi vill ju också kolla in vad närområdet har att erbjuda. Vi går längs stranden, njuter av atmosfären, tar lunch vid en skaldjursrestaurang och sedan går vi till djurparken. En ganska chill dag!

Dag 6
Marocko nästa! Väckning i ottan. Vi hoppar på bussen men övriga ivriga turister och väntar med spänning på Marocko. Eller ja, mest blir det gäspningar...

Marocko, eller Tanger, är en plats för sig. Det är en total kulturchock när vi kommer fram. Vi har två fantastiska guider som jag har glömt bort namnet på. Den ena, som följt med oss ända från början är lite av en karaktär; en gammal typ som pratar alla världens språk, absolut ingen skillnad vilket. När vi kliver på bussen frågar han varifrån vi är och börjar direkt prata finska. Under hela resans gång pratade han dessutom spanska, engelska, franska, svenska, danska... you name it! Till och med lite ryska (fast han sade att han helst inte pratar det). Den andra guiden pratade även hon en hel del språk, men mest gick det på spanska, engelska och franska i ett stort potpurri.

Nåja, tillbaka till Marocko. Helt fantastiskt att uppleva något nytt och annorlunda, men tyvärr var det de envisa försäljarna som stannade i minnet. Man kan krasst jämföra dem som flugor runt hundskit. MEN, för att ha några andra minnen från Marocko:

Jag älskade Medina och de smala gatorna, de små gamla tanterna som band koriander och andra kryddor. Skolbarnen som vinkade åt oss. Den speciella doften som fanns där. Folkvimlet. Den gamla farbrorn som sålde bröd där alla samlades omkring. Mattorna. Kryddorna. Och man såg verkligen att det var en annan kultur, en annan religion; alla män som satt och rökte och kvinnorna som nästan bugade när de gick förbi.

Dag 7
Efter den hektiska dagen i Marocko var det dags att ta det lite lugnt. Så det blev shoppingresa till Malaga! Malaga är en mycket större stad än vad jag hade förväntat mig, tydligen bor där ca 600 000 invånare. Nå, shoppingen uteblev ändå inte. Jag hade tänkt köpa snygga toppar, men hittade bara vinterkläder, så det blev såna istället. Fyndade några skjortor och en ursnygg poncho. Vi var även på en HoponHopoff-tur och for upp till en borg (som jag glömt namnet på). Och igen, förbaskade Andalucien som ska vara uppbyggt vid berg! Hjärtat i halsgropen när bussen styrde uppåt. Men, från borgen hade man bra utsikt över hela Malaga. (Här slutade min kamera samarbeta, så det blev telefonfoton resten av resan). HoponHopoffen körde genom en tunnel, och Tapsa tyckte att mitt hår var väldigt komiskt efter det....

Nåja, efter det blev det tapas. Om man är i Spanien måste man ju testa! Till förrätt pil-pil (räkor i vitlök, chili och olivolja). Mums!

Efter en hel del shoppande och roligt umgänge tog vi tåget hem mot Torreblanca. När vi kommit "hem" beslöt jag och Tapsa oss för att ta en tur till strandbarerna. Vi blev inte besvikna. Fantastisk personal, jättegoda drinkar och bra atmosfär (Paradise Beach).

Dag 8
Lördag. Snart är vår vistelse över. Mera shopping! Efter att ha sovit in morgonen, och efter en stadig frukost, åker vi iväg till Corte del Ingles (?) för att kolla (shoppa lite till). Fyndade igen snygga skjortor!

På vägen tillbaka mot Torreblanca ville Tapsa ha den där vattenpipan han hade tjatat om sedan Marocko, så vi hittade en, så nu är vi stolta ägare av en sådan också!

På kvällen begav vi oss mot Mijas för att avnjuta "den sista måltiden". Igen; fantastisk god mat, fantastisk utsikt och fantastisk bra service. Jag beställde, vad jag trodde, var en liten förrätt vilket visade sig vara en stor tallrik med grönsaker, räkor och kött... Nå, jag åt nästan hela huvudrätten också :P

Dag 9
Absolut sista dagen. Den här dagen for vi till Benalmadena för att kolla på fjärilar och buddisttempel. Mest fjärilar. Fjärilshuset var otroligt! Lite rädd blev man nog när det plötsligt flyger fjärilar mot en, men annars okej. Och hett. Och fuktigt. Men jag gillade fjärilarna!

Sedan gick vi runt uppe Benalmadena där Tapsa direkt bongade linbanan upp till berget. "Jag visste nog om den", sa mrs. T, "men jag tänkte att den skulle gå obemärkt förbi". Det hade jag också hoppats på. Vips var vi påväg mot linbanan. Och uppåt igen. I en vinglig linbana. I en liten vagn. Jag skrek varje gång det vinglade till. Väl uppe var det okej. Där kollade vi på en fågelshow med vråkar, konkorder och ugglor. Bra show! Men sen ska man ner igen samma väg man kom upp....

Dag 10
Hejdå Spanien! En stadig frukost och sen tåget till aeropuerto och mot Stockholm. Vemod, vemod. Skulle gärna ha stannat kvar lite längre.

Väl på flygplatsen shoppade vi lite likör, tog en öl vid baren och sen var det bara att fara. Den här gången hade jag inte ont i öronen varken vid start eller landning eftersom jag sprayade näsan full med nässpray.

Efter några timmar.... Framme i Stockholm. Tack till det vänliga äldre paret som lät oss gå före eftersom "de ska till finlandsbåten" :). Och jättetack för att vår väska nästan var först på bandet! Sen bara ut i ett regnigt Sverige och hoppa i taxin. Taxichauffören ska också ha ett tack, han var snabb (trots köer) till terminalen. Gå ombord på båten och nästan hemma.

Dag 11
Hemma i Åbo. Mörbultade. Trötta. Men skönt! Via Sale för att köpa mjölk till godmorgonkaffet!
-------------
Det var vår resa till Spanien. Och varför det är jobbigt att resa via Sverige? Dit är jobbigt, tillbaka är inte lika jobbigt. Dit är jobbigt eftersom man redan är 6 lokaltid i Sverige, flyget går 20:35 lokaltid. Egentligen är det bara ett evigt väntande på nästa grej, och det känns jobbigt. Under vår resa åkte vi: buss, båt, tåg, flyg, bil, tåg, bil, tåg, flyg, taxi, båt, taxi.

Nästa gång (maj) åker vi från Hesa! Då blir det buss, flyg, tåg - tåg, flyg, buss.

Ett stort tack till Mr. & Mrs. T för logi och deras stora gästvänlighet! Vi ses igen i maj!

(Och Mrs. T - inspirationen finns alltid mitt i natten!)