torsdag 20 november 2014

Road rage

Nu när jag har bil igen kan jag helt enkelt inte låta bli att störa mig på mina medbilister (jag är ju bäst på att köra bil, naturligtvis ;) ).

Åbotrafikanter har ett rykte om sig att vara de värsta i Finland. Det har jag fått bekräftat både i trafiken och av personer som tagit körkort på andra orter. Hursomhelst; i Åbo är det du som äger vägen. I Åbo gör du inte plats för en som vill byta fil. I Åbo byter du helst fil så, att bilen bakom måste bromsa häftigt. I Åbo skiter du i om det kommer bilar på en förkörsberättigad väg, han/hon vänder in i alla fall. Dessutom gillar Åbobon att köra 15 cm ifrån din bil. Välkommen till Åbo, kanske inte Finlands persreikä, men där vi kör som sådana.

Ett exempel: Idag då jag körde på jobb tog jag som vanligt motorvägen mellan Itäharju och uppfarten som far till Kaarina/Pargas/Korpo. Bakom mig hade jag en citymaasturi som först höll sig på ett okej avstånd. Sedan kom den närmare och närmare, för att slutligen vara helt i reven, på en motorväg där hastighetsbegränsningen är 80-100 km/h. Inga bilar i andra filen. Efter kanske 2 km körde den om. What?!  Den skulle ha kört om direkt, men nej...

Ett exempel från andra hållet: Igår körde jag hem från jobbet efter kl. 17. Hela vägen från Pargas ända in till Kaarina-korsningen gick det 10-20 km/h lägre än hastighetsbegränsningen. Över Rävsundsbron gick det kanske 50 km/h (hastighetsbegränsning 80 km/h). Till och med en del mopobilschaufförer är så vänliga att de vänder in på närmaste busshållplats för att släppa förbi "vanliga" bilister.

Jag som bilist? Ja, inte är jag ju heller felfri. Jag kan köra överhastighet ibland (...) , ibland kan jag bli onödigt irriterad vilket märks i min körning. Ändå tror jag att jag brukar köra lugnt och sansat, jag hetsar inte och brukar egentligen ta det helt lugnt i trafiken.

Om du däremot saknar reflex: VAD FAN ÄR DITT PROBLEM? Sry, men vi bilister ser inte dig om du inte har reflex. Om du vill på påkörd: Keep up the good work! Om du vill synas: Klä dig som en julgran - det gör jag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar