måndag 6 maj 2013

Kakbak

Jag tänker göra något jag aldrig gjort förut, nämligen baka en kaka med flera bottnar och dekorera den med marsipantäcke och annat smått och gott. Det kan väl inte vara så svårt?! Jag har alltid gillat att baka, så grunderna finns där iallafall.

Jag hade tänkt laga två bottnar; en chokladbotten och en sockerkaksbotten, som jag sedan delar i så att det totalt blir fyra bottnar. Sedan kommer det knepiga: Vad ska jag lägga emellan? Räcker det med två olika fyllningar som jag varvar eller bör det vara fyra fyllningar? En fyllning är klar redan, en med vit choklad och färskost. Ovanpå hela skapelsen tänkte jag smeta vaniljkräm.

Sedan kommer det knepiga, att få marsipantäcket snyggt. Har någon något bra tips på hur jag kavlar ut marsipanen utan att den spricker och hur jag får den på kakan utan att det blir fula veck?

Kakbaket börjar på onsdag med lite förberedelser och fortsätter i full fart under torsdagen. Önska mig lycka till! Bilder kommer sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar