lördag 7 september 2013

Pargas-Houtskär.

Jag flyttade från Houtskär som 16-åring. Jag var så illa tvungen eftersom jag valde att studera vidare efter högstadiet. Nu, tio år senare, funderar min sambo och jag var vi ska slå ner våra "bopålar". Jag har varit skriven i Åbo ca sju år (tror jag). Min sambo ännu längre. Just nu studerar vi båda för andra året, jag med mina universitetsstudier, han med högskolestudier. Om några år, då vi blir utexaminerade, vill vi så småningom bygga upp vårt eget och sluta bo på hyra. Men var?

Vi har pratat om var vi skulle vilja köpa hus, alternativt bygga hus, och det är i Åbo med omnejd. St. Karins är ett hett alternativ. Men, som den skärgårdsflicka jag är, skulle jag gärna flytta tillbaka till mina hemområden i Houtskär.

Den stora frågan är: Vill jag flytta tillbaka? 
Kommunen jag lämnade för tio år sedan var bra, där fanns verksamhet för alla och envar. Men hur är det nu? Pargas stad sparar och drar in/säljer sådant som hälsovård och dagvård (bland mycket annat). Är det så man ska locka nya kommunmedlemmar? Vi kommer att skaffa barn i något skede, och då vill vi att det ska finnas en fungerande dagvård. Och om vi blir sjuka? Måste vi då åka in till Pargas-Pargas (vilket tar ca två timmar) för att få vård? Det talas om en ny hälsogård på Houtskär, men med vilka pengar ska den byggas?

Den största elefanten i rummet är ändå om det kommer att finnas jobb. Eller mera exakt, kommer vi att kunna jobba på distans med de internetförbindelser som finns?

Tänk på detta beslutsfattare; hur kan ni locka (tillbaka) folk till skärgården? Som det nu ser ut försöker ni utrota hela skärgården... Det finns säkert flera som funderar på att flytta tillbaka, men på vems villkor ska det vara?


1 kommentar:

  1. Hej,intressanta funderingar. Jag sku vilja utveckla dem i en intervju för ÅU så kan du kontakta mig på kim.lund@fabsy.fi eller 040-587 37 59 så får vi snacka närmare.
    Hälsn
    Kim Lund

    SvaraRadera