tisdag 17 juli 2012

Humanist? Javisst!

Imorgon står mitt namn i tidningen bland dem som kommit in till ÅA. Lite stolt är jag ändå! Och inte bara lite heller!

Efter inträdesprovet i maj kände jag mig helt utpumpad. Ungefär som en såndär luftman med viftande armar som man ser utanför bilförsäljare i USA, men där luften tagit slut och han dinglar ner mot marken i en enda stor plastig hög. Jag tyckte att inträdesprovet hade gått helt åt skogen, fast jag hade suttit där och skrivit febrilt i flera timmar. Men jag tyckte att jag endast hade skrivit en massa svammel, utfyllnadstext. Dessutom missade jag helt på grammatikdelen. Glömde bort personliga pronomen och hade stora problem med satsanalysen. Till mitt försvar kan jag säga att jag inte har haft någonting med grammatik att göra sedan högstadiet och det är redan nästan tio år sedan.

Så efter inträdesprovet började jag fundera vad jag skulle hitta på härnäst. Återuppta studierna vid Novia? Börja jobba heltid? När antagningsbrevet kom förra veckan var det en stor lättnad. Nu vet jag vad jag gör fem år framöver.  Jag får studera det jag är mest intresserad av - svenska. Språkvård, språkhistoria, andra nordiska språk you name it! Jag är så peppad att börja studera.

Men sen då? Vad vill jag jobba med när jag "blir stor"? Just nu lutar det möjligtvis åt översättarhållet, kanske språkvårdare, korrekturläsare, någonting inom media? Allting är ännu öppet. Jag gillar att leva i nuet, inte fundera för mycket på framtiden. Vad framtiden har att erbjuda får framtiden utvisa. Just nu är jag bara överlycklig över att jag har kommit in till en utbildning som jag vet kommer att passa mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar