lördag 13 oktober 2012

Suullinen esitys...

...det ska jag ha (på finska) den 20.11. Men nu velar jag mellan två ämnen: språkdebatt och finsk musik.

Det är jättesvårt att berätta om språkdebatten, det finns tusentals insändare på olika sidor som har sin åsikt om finska-svenska. Det skulle vara ett intressant ämne och det skulle garanterat väcka diskussion. Men att komprimera hela språkdebatten till 15 min är svårt. Vad skulle vara det väsentliga? På vilken sida står jag? Måste jag ta politisk ställning?

Idag kom jag på att jag skulle kunna ha muntlig presentation om finsk musik. För när jag var ung och grön gillade jag Anssi Kela, men hade ingen aning om vad han sjöng om. Så en presentation med lite översättning och musik, hur skulle det låta? Mycket lättare. Men har jag material till 15 minuter?

Vad tycker ni?

Allt ska alltså gå på finska. Jag får inte läsa från någon text eller från min powerpoint, utan ska ha det väl förberett. Min muntliga presentation är den 20.11. Ja, och det ska ha någonting med ämnet man studerar att göra. Men jag tänker att om jag översätter musiktexter så har det ju med svenska att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar