lördag 28 april 2012

Veterinärkostnader....

Att åka till veterinären är inte det billigaste...

För tre veckor sedan var jag till veterinären med Joxi eftersom hon hade 'othematom' så det så fint kallas, dvs. blodöra. En böld full med blod på insidan av örat som ofta orsakas av ett hårt slag. I det här fallet var det hårda slaget antagligen Nemis tass eller tänder. Efter två minuter var diagnosen klar, en minut att tömma örat och två minuter att skriva en räkning. Boom! 55€.

Idag var det dags igen. Joxi har verkat så trött och hängig. Hon gömde sig och kom inte ens fram när det var matdags -helt olikt henne. När mina föräldrar plingade på dörren var det Nemi(!) som kom fram och hälsade, Joxi höll sig undanskymd. Inte alls likt henne.

Så, fick tid till veterinären för att tömma örat igen. Väl framme visade det sig att örat hade läkt som det skulle och hon verkade inte ha ont i det. "Nå", sa veterinären, "då måste det vara något annat". Hon tog tempen som visade lite över normala. Hon kollade öron, ögon, tänder, kände på magen, kollade vikten, allt var som det skulle. Veterinären konstaterade sen att det antagligen kan handla om flunssa, fast Joxi är vaccinerad mot det. Fick en tub kosttillskott som jag ska ge henne. Ska dessutom ge henne antibiotika (recept) om hon ännu verkar hängig efter några dagar. Om hon slutar äta helt är det veterinären som gäller igen.
Och boom! 65€.


Men: Sist och slutligen handlar det om min kisse, min älskade lilla kisse som behöver vård, och då har pengar ingen som helst betydelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar