fredag 25 januari 2013

Åldersgränser

Nu tänker jag spinna vidare på en fb-status jag skrev tidigare i veckan:

"Det är rysligt vad man kan åldras på en vecka. Förra veckan var jag under 30 i alla butiker, den här veckan är jag över 30 ;)"

Den nya rekommendationen, att alla som ser ut som under 30 och köper alkohol eller tobak ska visa papper, började gälla den sjunde januari och redan nu frågar ingen papper av mig. Jag är 25 år och  jag tycker inte att jag ser ut som över 30.  T.ex. den här veckan köpte jag tobak på måndag, en cider och tobak på onsdag och idag köpte jag öl. Ingenstans frågades det om papper (Lidl, R-kiosken och Prisma)

Den första veckan rekommendationen var i kraft frågades det papper till höger och vänster, vilket är bra. Visst hade "kassatanterna", speciellt de som såg unga ut, en liten skuldkänsla i ögonen, ungefär "ja, jag måste fråga fast jag ser att du har ålder". Varför denna skuldkänsla? 

Jag har jobbat i kassan i flera års tid, och jag har då aldrig haft någon skuldkänsla när jag frågat papper. Det enda syftet är ju att man får reda på om personen har ålder att köpa alkohol eller tobak. Då har några personer jag har frågat papper av varit födda på 70-talet. En gång frågade jag papper av en ung man som suckande frågade: "Oikeesti?" varvid jag svarade: "Oikeesti". Efter lite suckande fick han till slut fram sitt körkort vilket visade att han var född 1987. Varför detta suckande och klagande? Om han inte skulle ha visat sitt körkort skulle han inte ha fått köpa sin öl överhuvudtaget. 

Jag tänker som såhär: om man har åldern inne och köper alkohol eller tobak, är det då så hemskt att visa upp ett bevis på att man är tillräckligt gammal? De flesta som är över 18 har ändå någon form av id-bevis, körkort, pass eller liknande att visa. 

Nåja, det jag försökte komma fram till är systemet med "alla under 30 måste visa papper" har fallerat.
...Eller så ser jag bara tillräckligt gammal ut ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar